Alla inlägg under juni 2016

Av Carry Jiewertz Larsson - 30 juni 2016 18:13

Dagen har firats med besök av blivande valpköpare, gos och kel med min goda vän Carina o så lite god mat så klart!! Alltså....Carina gosade med valparna....hi hi

Carina och lilla fröken Rosa myser

Mat uppskattas men fortfarande är nog mammas mat bäst! Så fort Britta kliver in i hagen vaknar valparna o springer fram o diar!

Jag har dessutom haft ett långt och trevligt telefonsamtal med en blivande valpköpare, vet ju hur långsamt tiden går när man längtar...i helgen kommer familjerna från Luxemburg och Norge hit på besök! Alltid roligt att knyta nya kontakter!
När valparna fick mat igår så upptäckte jag nåt konstigt på fatet efteråt...maten var uppäten men något gult fanns istället där...någon hade visst blivit kissnödig...och måste man så måste man....
Britta är en underbar mamma som tar sin uppgift på största allvar! Än har jag inte behövt plocka något bajs i lådan eller hagen!!

Av Carry Jiewertz Larsson - 28 juni 2016 15:39

Igår fick miniskäggen smaka köttfärs med äggula
Det var sååååååå gott och sen bajsades det så mamma Britta fick lite att göra...

Det här är lilla fröken mörkblå

Idag bjöds det på ljummen Vom og Hundemat Puppy och det var så gott så gott så de klev på varandra och började gnaga på tallriken...sen somnade alla sött, bara lille herr ljusblå som okade titta upp på mig...

Av Carry Jiewertz Larsson - 17 juni 2016 11:04

Idag har vi fotat valparna och satt på band för att kunna skilja dem åt. Alla växer och frodas och mår gott hos mamma Britta

Gul tik

Mörkblå tik

Ljusblå hane

Lila tik

Grön hane

Rosa tik

Det var allt för idag

Av Carry Jiewertz Larsson - 16 juni 2016 13:45

...valparna här...vi är nu två vecko gamla och vår matte sa att vi öppnade ögonen för två dagar sedan...

Vår mamma - Britta - pysslar om oss dag och natt - vi älskar henne!!
Vi hörde vår matte säga nyss att det blir mer jobb för henne om drygt en vecka... BRA! För hon har det alldeles för lätt just nu då mamma tar hand om oss...

Vi sover jättemycket än så länge och när vi är vakna så kryper vi tätt intill mamma för o få mjölk!!
För några dagar sedan kom lille prins V på besök och han tyckte vi var jättesöta!! Innan han skulle åka hem så lät matte honom få klappa på oss i hans knä!!! Vi gillar honom!!

Gustaf - katten - är inte särskilt intresserad av oss men han är jätte jätteglad över att mamma Britta kan gå promenader igen!!

Jahupp det var allt från valplådan den här gången!!

Av Carry Jiewertz Larsson - 11 juni 2016 20:18

Valparna är nu nio dagar gamla och börjar kravla runt i valplådan ordentligt...
Britta är en fantastisk mamma, lyhörd för vad valparna behöver och ger dem exakt vad de behöver...

Hon har börjat lämna sina bebbar lite längre nu när de klarar sig en stund utan sin mamma, idag gick Britta, Gustaf och jag en promenad på knappt tre kilometer... Gustaf älskar verkligen Britta och vill vara med henne hela tiden <3

Gustaf är en katt - om du missat det...världens skönaste katt...som tror att han är en dvärgschnauzer...

Tack Ann Karlsson för att jag fick köpa Gustaf <3

Av Carry Jiewertz Larsson - 5 juni 2016 23:08

Hej hej - Britta här igen!!
Nu!! Äntligen fattar jag allt det där knasiga som hände mig senaste månaden...jag menar jag blev tjock, tjurig o klumpig och jag tyckte det var jättekonstigt...
Men jag har ju fattat att nåt var på G då matte satte in en låda i sovrummet med mjuk skön fäll i och med tak till och med o så tyckte hon att jag skulle ligga i den...men det ville jag inte!!! Min plats har alltid varit i sängen nära matte eller husse och med Gustaf tätt intill!! Så jag vägrade!!
Men!! Så för tre dagar sedan vaknade jag o var på ett konstigt humör. Jag ville lixom gräva mig till botten i den där lådan o slita sönder den sköna fällen, sen hörde jag att matte sa: nu har vattnet gått!! Och det sa hon ju en annan gång men då var det ju jag som kissade på mig (skäms lite över det, men matte säger att det var OK) sen tog det en stund o så började nåt komma ur rumpan på mig och det gjorde jättejätteont!!! Jag skrek faktiskt! Matte pratade lugn med mig o hjälpte mig och plötsligt så fanns det en liten levande sak o jag ville plötsligt bara pyssla om den! Sen kom det fem till och - vet ni!!! Sen plötsligt var jag smal igen!!! Fast det är inte det viktigaste!! För oj oj vad jag älskar de här små varelserna som vill ligga tätt intill mig o snutta på mig o jag pysslar om dem så gott jag kan o matte säger att jag är jätte duktig och att jag - så klart - hennes älskling och bästaste Britta!!
Och jag får min mat serverad i lådan så jag slipper lämna mina små raringar i onödan, det är knappt jag vill gå ut för o kissa o så...

Jag får jättejätte god mat!! Köttfärs, ägg och grädde blandat med gott torrfoder - mums!!

Häromkvällen öppnade matte en sån här

för att fira men!!!! JAG!!! Jag fick minsann inte smaka!! Hrmpf snåla matte!! Ja ja ok jag hade ändå inte tyckt om det så det så!!
Nu måste jag hoppa ner i lådan igen för nu piper mina bebbar så hej svejs på ett tag!!

Av Carry Jiewertz Larsson - 2 juni 2016 18:53

Ok ok jag vet att jag ofta skriver just: Äntligen!!
Men NU!! Är dom äntligen här!!
Brittas valpar ??????
Fyra tjocka flickor och två tjocka pojkar blev det!
Efter en rätt lugn natt då Britta som vanligt fick sova i sängen så åkte jag o köpte färska frallor till morgonkaffet...morgonkaffet som jag aldrig hann dricka!!
När jag kom hem (husse var så klart hemma med Britta under tiden) så bäddade Britta frenetiskt, gnällde o pep o var lixom inte sig själv...jag hann precis hälla upp kaffet o ta två klunkar så var första valpen på gång.
Den första blev svår, en rätt stor tik som kom felvänd och Britta skrek rätt ut av smärta - usch vad jag mår dåligt när mina hundar har ont - jag hjälpte Britta att få fram den första valpen och sen vilade hon i 40 minuter...varpå jag hann bli stressad för Dixie ploppade ju ut sina valpar med ca tolv minuters mellanrum...men jag inser nu att DET är ovanligt!! Bättre för tiken att få lugn o ro med varje valp!

Första valpen kom strax efter kl 10 på fm, härligt med tikar som inser att matte o husse helst vill sova på natten, och sista kom fyra timmar senare. Valp två, tre, fyra och fem kom helt komplikationsfritt - tacksam!!
Den sjätte valpen kom, även den, felvänd och jag är så glad o tacksam över att jag numera är lugn o sansad i dessa situationerna!

Tack Alexandra för lånet av "sug" den behövdes till valp nr sex!
Vad?? Undrar du?? Jo om valpen får i sig fostervatten eller annat slem så kan man behöva suga rent luftvägarna och det behövdes nu, och det funkade superbra!!

Nu vilar mamma Britta med sina sex små bebbar och vi mår gott här på Kennel Toute Vitesse!!

Ovido - Quiz & Flashcards