Direktlänk till inlägg 31 juli 2015

Svea på läger

Av Carry Jiewertz Larsson - 31 juli 2015 18:42


Hej hej Svea heter jag och jag är så go o glad...men...till skillnad från den där godisautomaten som finns i vissa varuhus så hjälper det inte att stoppa fem kronor i mig...för du får ändå ingen liten grej.
Det du får är en liten busig dvärgschnauzertjej på 10 månader...söt som socker...men har attityd och egen vilja...och matte säger att hon inte vill ha det på nåt annat sätt!!
nu ska jag...dvs Svea berätta lite om livet...

Min mamma heter Dixie, Toute Vitesse Amazing-Grace, och hon har lärt mig allt (bus) hon kan....jag har hört att hon gjorde en maaaaassa bus som liten så jag försöker så klart överträffa henne på den punkten....

Håll med om att jag ser väldigt söt och oskyldig ut....
Jag föddes förra året i september o matte säger att hon längtat efter valpar efter Dixie och Hugo (Kaspelix Utility for Future), mamma Dixie är en tjej som gillar att arbeta och jag har hört att hon har tävlat i Lydnad och Bruks...det tänker jag oxå göra!!! Japp!!!
Pappa Hugo är en charmig snygging och jag tänker att jag har fått hans utseende (fast matte säger ibland att min uppsyn påminner om mamma Dixies....vet inte AAAAALLLS vad hon menar....he he he...mamma har minsann berättat om allt bus hon gjorde som liten)
Jaghar hört talas om när hon åt en hel nybakad limpa...hittades inuti diskmaskinen...åt stearinljus...ja ja jag tänker trumfa henne i allt!!! Och har hittills lyckats rätt bra...faktiskt...
Matte köper hela tiden dörrmattor...ni vet såna där onödiga saker som ligger innanför dörren o skräpar...jag har bestämt mig för att döda dem!!! Jo då!!! Tänkte kanske att min smarta matte skulle fatta efter två dörrmattor...men...hon är nog lite korkad...senast idag la hon på en ny dörrmatta....å sen lämnade hon oss ensamma...så jag var ju tvungen att tugga lite...dra iväg den till köket...tugga lite till...jag gillar inte att matte går hemifrån!!!

Men OJ OJ OJ vad jag gillade förra veckan!!!
Då packade vi bilen full, matte o jag, ja ja ja jag kanske inte packade så väääääldigt mycket....jag är ju lixom bättre på att sprida ut sakerna...he he he

När matte var klar med packandet så åkte vi mot Prickis ( http://bmshundtjanst.se ) men när vi åkt ca tvåochenhalvmil...så kom matte på att hon glömt hundväskan!!!! Och jösses!!! Åka på hundläger utan hundväskan...man får va glad att hon kom ihåg att ta med MIIIIIIIIIG!! så...vi blev lite försenade...för matte envisades med att åka hem igen...o hämta väskan...varpå Mamma Dixie och Kusin Britta blev väääääldigt upprörda för husse hade visst oxå åkt hemifrån....på den där konstiga saken som vi inte kan åka på...den har två hjul o låter förskräckligt!!!
Ja ja läger...Mamma Dixie o Britta har ju berättat om sina erfarenheter....JÖSSES!!!
Mamma blev tydligen tvungen att ta en äcklig träbit i munnen...blev även tvungen att springa in i nåt som matte kallade RUTAN!!! Å så en massa annat jobbigt....
Britta var på läger förra året...då var hon ju yngre än vad jag var på lägret år...

Och tydligen tyckte matte och Prickis att hon skulle ta på en dragsele och dra matte i en sulky....det blev inget med det!!! Sa Britta!! Som - enligt matte - inte är alls så uppkäftig som jag är....

Hallå!!! Jag ser väl inte särskilt uppkäftig ut??? Hi hi hi - skenet kan bedra....
Ja ja...tillbaka till LÄGRET!!!
Jösses vad skoj...jobbigt...det var!!!
Det regnade en massa, men det gjorde inget för då fick jag vila medan matte var tvungen att lyssna o lära sig av Prickis!!!
Det roligaste var nog ändå att jag fick lära mig SPÅRA!!!
Varje dag fick jag jobba med näsan o följa ett spår som matte lagt....och OJ OJ!!! Det var SKOJ!! Så skoj så matte blev chockad!!!
För en dag hade matte lagt fyra korta spår åt mig på förmiddagen och jag hade - så klart - löst uppgiften med bravur!!!
Efter att matte fått i sig lite mat mitt på dan så tyckte hon att vi skulle träna "LIGG" men DÅ!!! DÅ!! Fick jag syn på min pojkvän Spencer (som är lika stor som jag fast han är en Bouvier de Flandres) som spårade med sin matte Rose-Marie....så jag satte fart mot Gärdet...med matte fladdrande bakom mig i kopplet....för jag ville ju SPÅÅÅÅÅRA!!!! Jag hann höra att matte ropade till Prickis: tror du Svea orkar med ett spår till???
Hallå!!! Klart jag orkar!!! Så jag fick matte till att lägga ett spår till åt mig....och det blev liiiiite krångligare än de hon lagt till mig innan...men jag löste det!!! Så klart!!! Jag är ju bäst....och det säger jag ödmjukt...för det har matte lärt mig...att vara ödmjuk alltså...he he he

Sen tjatade matte en massa om att sitta, ligga, komma mm o så blev hon riktigt jobbig o tyckte att jag skulle ha hennes fingrar i min mun medan jag var stilla...Nåt om grundträning för apportering sa hon....suck....min matte är jobbig ibland!!! Minst sagt!! Fast jag har förstått att ALLT är Prickis fel...

Lägret hos Prickis är tydligen nåt som matte längtar efter hela året...i år var femte gången på läger...och om jag fattat det rätt så är jag den bästa matte haft med nånsin....jo jag lååååååååvar....jag överdriver inte alls....jag - Svea - är den bästa!!!!
Jag har ju hört matte säga att hon tycker det är sååååå roligt att träna med uppkäftiga lilla Svea....ja ja jag har även hört matte säga att jag är den bästa hittills....den bästa hon fött upp...för tydligen har mamma Dixie haft en himla massa barn....typ 21 stycken....men nu ska inte mamma få fler barn ger matte....utan nästa gång är det Brittas tur...Britta heter Kaspelix X My Fingers och är tydligen en skönhet...så till vårvintern blir det nya små skäggtroll här om allt går som matte tänkt sig....jag fattar inget...men jag är ju bara tio månader.....
Hej hopp!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz Larsson - 15 augusti 2016 18:11

Varför behåller/köper jag alltid den GALNA valpen??? Kaka söker Maka.... Troligen!! Ja ja ....den som stannar här hos oss är "Maya" dvs Toute Vitesse My Number One! Jag har funderat ett tag över varför bomullspadsen på morgonens rengöring av ansi...

Av Carry Jiewertz Larsson - 3 augusti 2016 14:24

Ja nu är det tomt här i Fridhem...fem av sex valpar har flyttat och kvar är Toute Vitesse My Number One, Maya. Först flyttade fröken mörkblå, Milli, hon ska bo på Gotland hos Lyane och Göte. Sen var det dags för Cash - lille herr Ljusblå - att flyt...

Av Carry Jiewertz Larsson - 15 juli 2016 09:13

Ja nu blev det plötsligt tomt på blogginlägg senaste veckan och jag inser att en del undrar varför. Jo i söndagskväll åkte mannen o jag en sväng på våra motorcyklar, jag övningskör o Gunno är min handledare, på hemvägen ska vi svänga vänster i en ro...

Av Carry Jiewertz Larsson - 8 juli 2016 18:50

Nu har valparna hunni bli hela fem veckor och blivit fotograferade på bordet...det var svårt sa de... Gul tik - dvs halsbandet hon brukar ha på sig är gult... Ljusblå hane Lila tik Grön hane Rosa tik Mörkblå tik Alla är superfina, "korta" kr...

Av Carry Jiewertz Larsson - 30 juni 2016 18:13

Dagen har firats med besök av blivande valpköpare, gos och kel med min goda vän Carina o så lite god mat så klart!! Alltså....Carina gosade med valparna....hi hi Carina och lilla fröken Rosa myser Mat uppskattas men fortfarande är nog mammas mat bä...

Skapa flashcards