Direktlänk till inlägg 6 februari 2015

Att ha hund är inte gratis...

Av Carry Jiewertz Larsson - 6 februari 2015 21:48

Tänk på det när du ser den där valpen o bara smälter för den är ju så söööööööt....och hur mycket kan maten kosta per månad egentligen....inte så mycket...och ett koppel är väl inte så dyrt....lite bajspåsar...japp då är det klart....
Men hallå!! En hund kostar så mycket mer än mat o koppel....
Tänk så här:
Du ska ha tillräckligt bra ekonomi så du har råd med vardagen...dvs mat, motion, kanske behöver ni gå en kurs...har du en trimras så ska pälsen skötas...kanske måste du lämna bort hunden för kloklippning...vaccinationer ska ges...
Det är en hel del vardagliga saker som kostar...glöm nu inte att valpen ska försäkras!!!
Utan försäkring kan jag lova dig att du inte har råd att ha hund...för rätt som det är så händer det oförutsedda...
Genom åren har jag haft en hel del veterinärkostnader och oj oj så glad jag är över att ha en bra o heltäckande försäkring...dessutom är jag välsignad med ett otroligt bra personligt ombud...tack Alexandra Thell som alltid svarar på frågor o finns där!!
Idag läste jag ett inlägg som hon gjort angående veterinärkostnader...och det fick mig att tänka till...

Det är inte alltid vi har möjlighet att välja veterinär...men oftast finns det ändå olika möjligheter....jag har förmånen...belastningen att bo på landet...och jag tänker att bor man i en stad så finns det fler möjligheter...men vet du...valmöjligheter finns oftast!!

När jag skulle besiktiga min senaste valpkull så ringde jag runt...och jösses vilka skillnader!! För en sån sak!! Har man som jag hade väldigt måååånga valpar så spelar det så klart roll vad det kostar per valp...vad veterinären GÖR vid en besiktning är ju standardiserat...dvs det finns ett protokoll som ska följas...ska fyllas i...finns inte utrymme för egna tolkningar eller beslut...chippning ska göras o där kan man inte heller nåt utrymme för att göra olika...så ska spruta ges....vaccination alltså...och visst du kan välja bort kennelhostan i den sprutan...men i övrigt så är en valpbesiktning en valpbesiktning!! Så nån större skillnad i vad som görs är det inte...men i pris!!! Oj oj!!
Jag ögonlyste Dixie innan parning - så klart för det ska göras - och så bad jag om att få klorna klippta när vi ändå var där...hon har haft en tasskada o en kloskada o blev krånglig...sen....fick jag en chock!! Om jag minns rätt så kostade kloklippningen nånstans 260-280kr.... Gahhhhhh och jag ifrågasatte så klart när jag skulle betala...för det blev ju kanske liiiite dyrare än jag räknat med...tja...vi vill inte hålla på med kloklippningar blev svaret....eh....men nu bokade jag inte en tid för bara det!!! Utan jag tänkte att när vi ändå var här...det tog fem minuter extra...ja..men vi vill inte hålla på med sånt....
Nu blev ju inte något försäkringsärende av detta jag räknat upp....men tänk dig att du kommer i ett läge där din älskling blir akut sjuk o måste läggas in...få vård...behandling....du ska ha RÅD att betala din andel - dvs det som inte täcks av den försäkring du har - prova att hämta ut din hund o säg: kan jag få faktura o betala när jag får lön?!?! NIX!! Det går INTE!! Du får inte med dig hunden om du inte betalar!!
Jaha...vad vill jag med det här inlägget....
Jo!! Jag vill att vi - kunderna...djurägarna - blir mer medvetna och kollar runt!! Kollar priser...kollar kunnighet....kollar service....för pris är ju inte allt...om än viktigt!! Min veterinär i Hallsberg är suverän för det där vardagliga...dvs vaccination, tandsten, besiktning, kolla sår....osv däremot så kan han inte t ex operera...utföra kastraktion av tik...han kanske KAN...men har inte utrustning....ögonlysning, ultraljud, röntgen...ja för sånt måste jag vända mig till en större klinik...

Det är du och jag som ser till att vården för våra husdjur bär sig...kanske behöver vi bli mer prismedvetna o inte bara styras av våra känslor!! Det är svårt när man sitter där med ett sjukt djur i famnen...men om vi tänker till innan och säger ifrån så kan vi kanske hjälpas åt för att få mer rimliga kostnader!! Visst en stor klinik har högre kostnader...men!! De har också större volymer...dvs fler vårdtagare o därmed högre intäkter!! Så låt dig inte luras!! Kolla pris...kvalitet...service...möjligheter....

Slutligen!!! Se till att vara realistisk när du ser bilden på den där sööööööta valpen....kattungen.....du ska ha råd!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz Larsson - 15 augusti 2016 18:11

Varför behåller/köper jag alltid den GALNA valpen??? Kaka söker Maka.... Troligen!! Ja ja ....den som stannar här hos oss är "Maya" dvs Toute Vitesse My Number One! Jag har funderat ett tag över varför bomullspadsen på morgonens rengöring av ansi...

Av Carry Jiewertz Larsson - 3 augusti 2016 14:24

Ja nu är det tomt här i Fridhem...fem av sex valpar har flyttat och kvar är Toute Vitesse My Number One, Maya. Först flyttade fröken mörkblå, Milli, hon ska bo på Gotland hos Lyane och Göte. Sen var det dags för Cash - lille herr Ljusblå - att flyt...

Av Carry Jiewertz Larsson - 15 juli 2016 09:13

Ja nu blev det plötsligt tomt på blogginlägg senaste veckan och jag inser att en del undrar varför. Jo i söndagskväll åkte mannen o jag en sväng på våra motorcyklar, jag övningskör o Gunno är min handledare, på hemvägen ska vi svänga vänster i en ro...

Av Carry Jiewertz Larsson - 8 juli 2016 18:50

Nu har valparna hunni bli hela fem veckor och blivit fotograferade på bordet...det var svårt sa de... Gul tik - dvs halsbandet hon brukar ha på sig är gult... Ljusblå hane Lila tik Grön hane Rosa tik Mörkblå tik Alla är superfina, "korta" kr...

Av Carry Jiewertz Larsson - 30 juni 2016 18:13

Dagen har firats med besök av blivande valpköpare, gos och kel med min goda vän Carina o så lite god mat så klart!! Alltså....Carina gosade med valparna....hi hi Carina och lilla fröken Rosa myser Mat uppskattas men fortfarande är nog mammas mat bä...

Ovido - Quiz & Flashcards