Direktlänk till inlägg 25 juli 2014

Läger

Av Carry Jiewertz Larsson - 25 juli 2014 20:23

I veckan har jag varit på läger hos Prickis på BMs Hundtjänst - och för mig är det årets höjdpunkt!!
Tänk dig att du i fem dagar får göra det du gillar allra mest - träna hund, prata hund, umgås med likasinnade, skapa god relation till din hund mm mm, dessutom behöver du inte fundera över vad du ska äta eftersom frukost, lunch och middag serveras, du behöver inte ens duka undan!
På kvällarna har våra hundar varit trötta o nöjda o legat för sig själva o vi har njutit av mat o vin o glatt umgänge, spelat kubb eller kort eller bara pratat.
I år började jag lägret med Lykke men insåg snabbt att hon blev suuuuuuupertrött direkt, Lykke är ju inte en jättesocial hund, utan att vara bland andra människor o hundar tröttade ut henne ordentligt. Så efter de två första dagarna kom mannen ut med Britta o tog hem Lykke, så de tre sista dagarna hade jag en valp på sex månader...hmm....hur skulle det gå....jo men det gick jätte bra!!!
Vi har tränat sitt, ligg, lite fotposition, börjat med klossträning för bakdelskontroll, provat sök - DET var jätteskoj sa Britta!!! Vi har spårat, övat oss i att bli duschade med vattenslangen - USCH sa Britta o så fort vi närmade oss slangen borrade hon ner tassarna i marken o vägrade gå! Men det var bara för henne att acceptera att hon behövde bli nerkyld!
31 grader i skuggan.....pust....stön....o stånk....tur vi tvåbenta kunde hänga i poolen medan hundarna tog siesta!

Både Lykke o Britta har förvånat mig!!
Innan Lykke hämtades av husse så körde Prickis en gruppövning med oss, vi gick alla på led efter varann o blev kommenderade: framåt marsch, vänster om, höger om, sitt, ligg, stå osv och så kom det till sist KRYP!! Jösses sa jag o hann inte tänka...la ner Lykke o sa kryp o visade instinktivt med handen och Lykke hon kröp o matte skrek rakt ut av glädje!!!
När vi inte krånglar till det så mycket genom att övertänka allt så går det ju!!!

Så fruktansvärt nöjd!!!
Igår la vi alla plats, även Britta som inte kan ligg! Hon låg som ett ljus i ca fem sex minuter, sen bröt jag o gick runt men självklart belönade jag henne frekvent när hon låg o sa till om hon försökte resa sig, jag satt på huk framför, de andra låg kvar o sen gick vi tillbaka o låg typ fem minuter till o jag kunde t o m gå ett varv runt henne o hon LÅG!! Hon är sex månader gammal!!! Exakt!!

På kvällen igår körde vi lite Rallylydnad och jag som varit motståndare skrattade så jag tjöt!! Tyvärr kan jag inte ladda upp film via paddan men oj oj så skoj vi hade!! Så nu tror jag kanske vi får köra lite sånt med....så: Lydnad, Bruks med både spår och sök och Rallylydnad....agilityn har jag lagt av med, tyckte det blev alldeles för mycket hundradels sekunder som det handlade om, o för o tävla o komma nånstans så ska man nog inte göra så mycket annat...men det här som hundarna o jag håller på med nu, DET gillar vi allihopa!!

Britta ska bli draghund när hon blir stor o har växt i selen....

Här kör vi en skojövning till slut idag, upp med hunden på bordet...oavsett om det var en Grand Danois eller en Dvärgschnauzer...matte stack i väg o smög bland träd o buskar o var hemlig o gömde godis eller leksak o sen skickades hunden ut o leta på egen hand...Britta tyckte att jag var lite taskig när jag gick o gömde en sak i närheten av vattenslangen...DIT går jag INTE sa hon....

I år hade jag med en av mina valpköpare Sonja med Lykkes bror Kenta, och oj vad de utvecklades båda två av den här sortens träning o det här sättet att tänka!!! Tänk om vi aldrig skulle säga nej till våra barn....bara vänta ut att de ska fatta vad vi vill de ska göra o ge godis när de listat ut o gör rätt!!
Nej Prickis metod är min grej helt klart!! Var schysst mot hunden o tala om vad du vill, säg nej eller fy om den gör fel o belöna självklart när den gör rätt!!
Har du möjlighet så gå en kurs hos http://bmshundtjanst.se
Eller åk på läger....

 
 
Ingen bild

Mio/Ulla

26 juli 2014 10:04

Man blir lite förälskad i gosiga Britta!

Carry Jiewertz Larsson

26 juli 2014 11:34

Ja hon är ljuvlig!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz Larsson - 15 augusti 2016 18:11

Varför behåller/köper jag alltid den GALNA valpen??? Kaka söker Maka.... Troligen!! Ja ja ....den som stannar här hos oss är "Maya" dvs Toute Vitesse My Number One! Jag har funderat ett tag över varför bomullspadsen på morgonens rengöring av ansi...

Av Carry Jiewertz Larsson - 3 augusti 2016 14:24

Ja nu är det tomt här i Fridhem...fem av sex valpar har flyttat och kvar är Toute Vitesse My Number One, Maya. Först flyttade fröken mörkblå, Milli, hon ska bo på Gotland hos Lyane och Göte. Sen var det dags för Cash - lille herr Ljusblå - att flyt...

Av Carry Jiewertz Larsson - 15 juli 2016 09:13

Ja nu blev det plötsligt tomt på blogginlägg senaste veckan och jag inser att en del undrar varför. Jo i söndagskväll åkte mannen o jag en sväng på våra motorcyklar, jag övningskör o Gunno är min handledare, på hemvägen ska vi svänga vänster i en ro...

Av Carry Jiewertz Larsson - 8 juli 2016 18:50

Nu har valparna hunni bli hela fem veckor och blivit fotograferade på bordet...det var svårt sa de... Gul tik - dvs halsbandet hon brukar ha på sig är gult... Ljusblå hane Lila tik Grön hane Rosa tik Mörkblå tik Alla är superfina, "korta" kr...

Av Carry Jiewertz Larsson - 30 juni 2016 18:13

Dagen har firats med besök av blivande valpköpare, gos och kel med min goda vän Carina o så lite god mat så klart!! Alltså....Carina gosade med valparna....hi hi Carina och lilla fröken Rosa myser Mat uppskattas men fortfarande är nog mammas mat bä...

Ovido - Quiz & Flashcards