Direktlänk till inlägg 27 april 2013

Älskar mina hundar

Av Carry Jiewertz Larsson - 27 april 2013 18:34

 

Nu är det ca en vecka kvar av Dixies dräktighet, och hon är riktigt riktigt tjock!! Midjemåttet mäter nu 64 cm och hon ökar lite för varje dag som går och när hon ligger på magen så ser hon ut som en liten padda    hon har mått fantastiskt bra under hela dräktigheten men nu börjar det bli jobbigt för henne att hoppa upp i soffa o säng - men hon vill ju vara med hela tiden så klart!!

Promenaderna är inte så snabba o hon vaggar verkligen fram - trots den stora otympliga kroppen så gillar min lilla tjockis att få göra uppgifter o lösa problem, nu har vi använt oss av en godisgömma där hundarna själva fått klura ut hur de ska komma åt godiset!! Kul för dem!!


Kan man älska sin hund för mycket?? Ja om man med älska menar att man kelar o gosar med den o inte ser till att basbehoven blir fyllda - en hund behöver motion mer än kel o gos - aktivitet/träning går oxå före kel o gos, mat måste den ju ha och sen när man fyllt hundens basala behov DÅ!! kan man med gott samvete kela o gosa. Tyvärr ser jag alldeles för många som tycker att deras hundar bara behöver kel o gos - då är frågan för VEM är kelet/goset viktigt?? En hund som inte får tillräckligt med motion o inte får "jobba" blir ofta en s k problemhund....


Oj oj det var ju inte det här jag tänkte skriva om idag men det ligger liksom på ytan hos mig för jag ser för många instabila hundar som inte mår bra - om vi kunde lära oss att sätta hundens behov i första rummet istället för våra egna så skulle vi ännu trevligare hundar runt omkring oss!!


Men nog om detta - nu har mina hundar fått en stimulerande promenad o även fått jobba med hjärnan lite så nu kan vi ta lördagskväll o bara mysa ihop. Imorgon kommer valpspekulanter på besök och det ser vi fram mot!!



 
 
Ingen bild

Linda

27 april 2013 19:55

Vi ser mycket fram emot att få se Dixie och er imorgon :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz Larsson - 15 augusti 2016 18:11

Varför behåller/köper jag alltid den GALNA valpen??? Kaka söker Maka.... Troligen!! Ja ja ....den som stannar här hos oss är "Maya" dvs Toute Vitesse My Number One! Jag har funderat ett tag över varför bomullspadsen på morgonens rengöring av ansi...

Av Carry Jiewertz Larsson - 3 augusti 2016 14:24

Ja nu är det tomt här i Fridhem...fem av sex valpar har flyttat och kvar är Toute Vitesse My Number One, Maya. Först flyttade fröken mörkblå, Milli, hon ska bo på Gotland hos Lyane och Göte. Sen var det dags för Cash - lille herr Ljusblå - att flyt...

Av Carry Jiewertz Larsson - 15 juli 2016 09:13

Ja nu blev det plötsligt tomt på blogginlägg senaste veckan och jag inser att en del undrar varför. Jo i söndagskväll åkte mannen o jag en sväng på våra motorcyklar, jag övningskör o Gunno är min handledare, på hemvägen ska vi svänga vänster i en ro...

Av Carry Jiewertz Larsson - 8 juli 2016 18:50

Nu har valparna hunni bli hela fem veckor och blivit fotograferade på bordet...det var svårt sa de... Gul tik - dvs halsbandet hon brukar ha på sig är gult... Ljusblå hane Lila tik Grön hane Rosa tik Mörkblå tik Alla är superfina, "korta" kr...

Av Carry Jiewertz Larsson - 30 juni 2016 18:13

Dagen har firats med besök av blivande valpköpare, gos och kel med min goda vän Carina o så lite god mat så klart!! Alltså....Carina gosade med valparna....hi hi Carina och lilla fröken Rosa myser Mat uppskattas men fortfarande är nog mammas mat bä...

Ovido - Quiz & Flashcards