Alla inlägg den 10 januari 2013

Av Carry Jiewertz Larsson - 10 januari 2013 17:42

 

Min underbara lilla Dixie - Toute Vitesse Amazing-Grace


Idag har Dixie och jag varit till Anna Arvill på Djurkliniken Annalysen i Örebro för ögonlysning, hälsokontroll och vaccinering.

Ögonlysning är en undersökning som SKA göras innan parning, men jag tycker att man gör det oavsett om man har sin hund i avel eller inte - det är bra för rasen att få statistik och vi ser ju snabbt om det finns ögonsjukdomar i vissa linjer.

Dixies ögon var som väntat utan anmärkning.

Dessutom var det dags för påfyllnad av hennes vaccin så nu är det fixat.

 

Dixie 5 månader - ett riktigt busfrö 


Jag tyckte att det kändes viktigt att även göra en hälsoundersökning med tanke på att hon haft en valpkull och veterinären fann att hon var i otroligt bra kondition och hon är nu redo för kommande parning. Jag återkommer om hane när även han är ögonlyst o "klar".

Jag har dessutom redan bestämt tema för nästa valpkull.....fick tipset av en facebookvän att utgå från tikens namn (jag fick en massa andra bra tips o idéer från flera FB-vänner men dem spar jag tills vidare) så denna kullen kommer att vara på temat Dixieland - ni vet jazz från New Orleans...

Hur som helst så längtar jag redan efter valpar och hoppas på att allt går lika bra med både dräktighet, valpning o skötseln av de små som förra gången. Dixie var en fantastisk mamma som verkligen blommade upp och fick fram lite mjukare sidor än vad hon visat tidigare. 


Här är en bild på en av valparna som just varit på sin första trimning hos Marie Lindbergh, kennel Primaliv i Stockholm.

 

Toute Vitesse Aprilia Pegaso "Vilda" ägare Marita Stråhle


Är du sugen på valp framåt våren så är du välkommen att kontakta mig på 0706528917

Ovido - Quiz & Flashcards