Alla inlägg under september 2012

Av Carry Jiewertz Larsson - 10 september 2012 15:59

Nu drar det snart ihop sig till valpning, har fixat hem allt som behövs så vi är ordentligt förberedda, det är en hel del som ska finnas på plats: handdukar o gamla lakan, hushållspapper, desinfektionsmedel, vaselin, engångshandskar, trubbig sax, peang, garntrådar, termometer, våg, block o penna....

Vid den "veckliga" (jo jag tycker att det borde heta så   ) mätningen o vägningen idag så kan jag konstatera att vikten ökat med 2,9 kilo och omkretsen runt midjan (ehm eller där midjan en gång var) mäter nu +21 cm!!

Lite valpintressenter börjar höra av sig och det är ju roligt att få prata med trevliga människor som längtar efter ett litet skäggtroll    är det så att du oxå längtar efter ett litet eget skäggtroll så är du varmt välkommen att höra av dig på telefon 070-652 89 17.


Av Carry Jiewertz Larsson - 9 september 2012 20:54

Nu är det ca en vecka kvar innan beräknad valpning, man vet ju aldrig om de bestämmer sig för att titta ut innan eller efter men vi är förberedda. Lilla tjocka ligger mest på sidan o jäser nu för tiden, magläge är väl lite jobbigt så klart ;-)
På kvällarna är det full rulle i magen på Tjock-Dixie - det sparkas friskt och det är såååå mysigt att sitta med handen på hennes mage o känna små kickar. Tror att jag kommer att ha svårt att få nåt vettigt gjort efter valpningen, jag kommer nog mest vilja ligga på knä vid valplyan o gosa o pussa <3
Igår vägde jag Dixie och hon har ökat 2,6 kg o midjemåttet är 20-21 cm större än när hon hade sin "flickfigur" ;-)
Dixie låter hälsa att hon trivs rätt bra med att vara soff- o pralinhund och kan gärna fortsätta få äta ur Mattes hand ;-)

Av Carry Jiewertz Larsson - 8 september 2012 17:58

På förmiddagen idag tog Dixie o jag en liten kort promenad i det sköna höstvädret, hon vaggar ju fram numera men är ändå väldigt glad o pigg på att gå ut o gå. I Sannahed var det för många år sedan ett militärområde och lite varstans sitter skyltar med information om olika byggnader mm som fanns här i slutet av 1800-talet o ett tag framåt. Vårt hus byggdes som Soldathem/Missionshus och finns med bland skyltarna om minnesvärda byggnader i området.

När vi kom tillbaka efter att ha gått en sväng i samhället så stod det vad som såg ut att vara en pensionärsförening med papper i handen o de hade nån sorts rundvandring o tittade på byggnader o ruiner av vad som var förr, Dixie är alltid väldigt social o förtjust i att hälsa på folk men i o m dräktigheten så måste jag säga att det nästan går till överdrift, hon ylar o piper o kråmar sig o åmar sig för att få uppmärksamhet och idag var inget undantag. den lilla tjocka raringen stretade på så gott hon kunde o jag hade inte   att göra annat än att fråga om hon fick hälsa på dem - och oj oj oj så glada tanterna o farbröderna blev - de blev alldeles till sig o klappade o kelade med Tjock-Dixie som då snabbt lugnade ner sig o bara njöt av uppmärksamheten. En tydlig förändring som kommit med dräktigheten är att hon släppt lite av sitt kontrollbehov o kan njuta mer av att kela.

Idag har lilla tjocka varit ordentligt hungrig och det gläder mig så klart att hon ville äta utan lock o pock o trugande från min sida, de andra två små skäggtrollen blir så galet avundsjuka när jag får sitta o mata Tjock-Dixie.

nu tycker jag den här sista veckan kan ta o gå riktigt fort så att de små bebbarna får komma ut så jag kan pussa på dem     

Av Carry Jiewertz Larsson - 7 september 2012 18:23

         

Ja nu är det en dryg vecka kvar till beräknad valpning och Dixie heter numera Tjock-Dixie    hon har gått upp 2,6 kilo trots att hon de sista dagarna ätit dåligt, jag har fått handmata henne och lura henne så hon tror att maten är godis    Häromdagen skulle jag köra lite sitt/ligg med Dennis o Donna i köket o då kom så klart lilla tjocka o ville vara med - för godis är ju gott...ja ja tänkte jag o fyllde handen med ostbitar o torrfodret som Dixie äter - då blev det ju en konkurrens-situation o maten var plötsligt MYCKET åtråvärd!! Så igår när hon matvägrade igen så tänkte jag att jag kör väl samma...men se man lurar inte Dixie två gånger   så då fick jag testa nåt annat, strödde FortiFlora på maten o då smakade den plötsligt jättejättegott, bra tänkte jag då gör jag så idag igen - men!! Hallå!! Matte!! Lärde du dig inte nyss att man inte kan köra samma trick två gånger?? Ja ja idag blötla jag maten o mikrade den lite och på eftermiddagen var hon plötsligt tokhungrig - börjar misstänka att den lilla damen kör med mig     Nähä säger Dixie...skulle jag väl aldrig göra  

men trots att det varit krångligt de senaste dagarna vad gäller maten så ökar hon fint i vikt o är nu knappt 20 cm rundare om midjan   

jag kan inte minnas att jag tyckte 9 veckor gick så här långsamt när Doris var dräktig - men troligen beklagade jag mig friskt då oxå.

Donna tycker troligen att det är för mycket fokus på Dixie just nu så när vi går o lägger oss på kvällen så följer hon inte med utan lägger sig i en tygbur i hallen, men på morgonen ja då har hon ändå kommit på att det var bra ensamt där o krupit upp till oss iaf. Dennis är sitt vanliga glada spralliga jag - vilket INTE uppskattas av Dixie, hon morrar åt honom om han kommer för nära. Vi kommer att göra som så att Dixie o valparna sover i sovrummet och de andra två kommer att få vara i rummet intill, tror inte det blir något problem utan de kommer att fatta situationen o sen får jag ju ägna mig extra mycket åt dem dagtid istället. ja det mesta kretsar just nu kring det som kommer att ske om en dryg vecka - o det är ju inte så konstigt.

Nä nu tar vi helg här i Fridhem - hoppas ni får en skön helg!!

 

Ovido - Quiz & Flashcards